מרכזי השדה של קק"ל: המקום שמחבר את בני הנוער לסביבה ולמורשת

בשיתוף קק"ל

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 9:55

אם באוהלי שדה, בקתות יער או לינת שטח - מרכזי השדה הם מקום לספוג בו ערכים של שמירה על הסביבה, ציונות וחברות. איפה הם נמצאים ואילו פעילויות מחכות לכם שם?

מרכז שדה נס הרים. בוני שיינמן - עובדת קק"ל,
מרכז שדה נס הרים/בוני שיינמן - עובדת קק"ל

רבים מכם בוודאי זוכרים את טיולי המחנאות שערכתם במחנות הקיץ ובכלל כילדים או בני נוער ואת החיבור שנוצר בטיולים האלה לאדמה, לסביבה ולארץ. מרכזי השדה והיער של קרן קימת לישראל, שהחלו לפעול באמצע שנות השבעים של המאה הקודמת כ"מחנות קיץ" לתנועות הנוער, מציעים כיום לכל אחד סיורים, תכניות חינוכיות והפעלות מגוונות וחווייתיות, המדגישות ערכי לאום , סביבה וקיימות בסגנונם המיוחד.

מרכזי השדה הם מרכזי תוכן להפצת ערכי ורוח קק"ל ובית לפעילות חינוכית למסגרות החינוך הפורמלי, הבלתי פורמלי, מכינות קדם צבאיות ועוד. האירוח והלינה בהם הוא תוצר משלים לפעילות חינוכית שמפותחת ומבוצעת בחטיבת החינוך והקהילה, בנוסף מתאפשר בהם אירוח של לקוחות פרטיים לסמינרים וכנסים מקצועיים, ואף משפחות פרטיות לסופי שבוע.

מרכז שדה נס הרים. בוני שיינמן - עובדת קק"ל,
מרכז שדה נס הרים/בוני שיינמן - עובדת קק"ל

איך זה עובד?

"מרכזי השדה הם בעצם בית לפעילות חינוכית למוסדות חינוך שונים. אנחנו בחטיבת החינוך של קק"ל מפתחים פעילויות ומביאים אותם לידי יישום בשטח. כל הפעילויות מושתתות על ערכי קק"ל - אהבת הארץ, ציונות, שמירה על הטבע, קיימות ועוד", מסביר סימון אלבז, מנהל אגף מרכזי שדה ומבקרים בחטיבת החינוך קק"ל.

כיום קיימים בארץ חמישה מרכזי שדה שנמצאים באחריות חטיבת החינוך והקהילה של קק"ל וכוללים את יער לביא ליד טבריה, ציפורי, שוני, נס-הרים ויתיר. בנוסף אליהם קיימים שני מרכזי מבקרים - אילנות ובית אשל. החניכים שמגיעים לפעילויות יכולים להיות במקום יום אחד של פעילות מהבוקר ועד אחה"צ בטבע למשל, ואחרים יבואו ללינה של ללילה או במקרה של מחנות קיץ של תנועות נוער לכמה לילות.

"הלינה במרכזים היא בעצם פעילות חינוכית משלימה לפעילות שאנחנו מפתחים. אנחנו משלבים את זה עם עבודה תורמת, כמו עבודה ביער או בארכיאולוגיה, בתיאום עם נציגי הקבוצה", מסביר סימון. "במהלך השנה אנחנו מארחים עשרות אלפי תלמידים מכל הארץ, בעיקר מחטיבות הביניים והתיכונים. אבל באירועים כמו ט"ו בשבט למשל שמתקרב, אנחנו עושים גם פעילויות לגנים ובתי הספר היסודיים, שבאים אלינו לשטחי הנטיעה או שאנחנו באים אליהם לעשות סדריי טו בשבט.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מרכז שדה שוני. בוני שיינמן - עובדת קק"ל,
מרכז שדה שוני/בוני שיינמן - עובדת קק"ל

בקתות, אוהלים ולינת שטח

"יש לנו כמה אופני אירוח: בקתות יער, אוהלים, אוהלי אברהם ולינת שטח באוהל סיירים. הבקתות כמובן מסודרות יותר וכוללות את כל מה שצריך, אבל גם לאלה שישנים בחוץ - אנחנו מספקים את מטבח השדה, שירותים, ואפילו מיטות ומזרנים".

כדאי גם לדעת כי בסופי שבוע ובתיאום מראש, המקום מיועד גם למשפחות ואז אנחנו הופכים להיות מרכז אירוח. סימון מדגיש כי "אחד התנאים לכל קבוצה שמגיעה אלינו למרכז השדה, ולא משנה, אם משפחה או קבוצה, זה לקבל חלון קק"ל, שהיא בעצם יחידת תוכן שפיתחנו אצלנו שמתאימה את עצמה לאופי הקבוצה. האירוח עולה כמה מאות שקלים לבקתה, אבל מדובר במרכז חינוך ולא אכסניה כאמור. המקום מתאים גם לוועדי עובדים, השתלמויות לגופים ממשלתיים ועסקיים ועוד.

מרכז שדה לביא. בוני שיינמן - עובדת קק"ל,
מרכז שדה לביא/בוני שיינמן - עובדת קק"ל
קרן קימת לישראל. אבינעם ניסים,
קרן קימת לישראל/אבינעם ניסים

הנה חמשת מרכזי השדה הפזורים ברחבי הארץ:

מרכז שדה יתיר

מרכז שדה יתיר נמצא במורדות הרי יהודה בין באר שבע לערד - "בין ההר למדבר". מרכז השדה הוקם והחל לפעול בנובמבר 2016 ומאז עברו בשערו למעלה ממאתיים אלף חניכים, מטיילים, מכל מגוון המגזרים והעדות מרחבי הארץ.

הקבוצות שמגיעות לאירוח ופעילות מטיילות במגוון מסלולים במדבר יהודה והנגב. הייחוד הוא באווירה המיוחדת שנוצרת מנוף המדבר שנשקף ממרכז השדה והשקט שגם קולות החניכים שנהנים בו לא מפריעים לו.

מרכז שדה ויער נס הרים

נס הרים המצוי בנופיה המרהיבים של שפלת יהודה מוקף ברכסים משתפלים וביערות פורחים וסביבו שבילי טיול ייחודים וערוצי נחלים (נחל קטלב, נחל מערה, חירב עיטאב, הר יעלה ועוד) המאפשרים יציאה קצרה וקרובה ממרכז השדה.

המרכז המגודר ומאובטח, משתרע על שטח של כ - 140 דונם וממוקם בגובה של 850 מטר מעל פני הים, מציע לכלל האוכלוסיות 48 בקתות חדשות ומשופצות הכוללות גם בקתות נגישות, מתחם חינוכי נגיש הכולל משחקי חשיבה ענקיים, פעילות חינוכית , מרכז השתלמויות עם 4 כיתות ואולם כנסים הכוללים מדיה והתאמה לנגישות, 2 שטחי גיחה ומטבחי שדה ללינת שטח ומרחבים ציבוריים ירוקים הכוללים מדשאות, פינות ישיבה ושבילים מונגשים בלב היער.

גילי מימון, מנהלת מרכז שדה ויער נס הרים - שהוא המרכז הכי גדול מבין החמישה וכולל 48 בקתות, חלק נגישות שמתאימות למשפחות וילדים, מספרת כי "המתחם החינוכי במקום כולל איזור של משחקי חשיבה גדולים, חממה חינוכית עם גידולי שדה וגידולים הידרופוניים, שהילדים מלווים מרגע השתילה ועד הסלט, ומתחם נוסף של שביל חושים נגיש בטבע, דרכו לומדים על כל החושים".

דבר נוסף מדהים שעשו פה לפני כשנה הוא אירוח של פליטים מאוקראינה. "בתחילת חודש מרץ 2022 קק"ל החליטו לארח 130 פליטים מאוקראינה, 84 מהם ילדים מפנימיית רווחה. ותוך 48 שעות נערכנו לקליטת המשפחות והילדים", מספרת גילי. "במשך חצי שנה הם היו איתנו כאן וקיבלו בית חם, חוגים, פעילויות חינוכיות, ארוחות ועוד. נוצר בינינו קשר טוב ובט"ו בשבט הקרוב הם אפילו יגיעו לנטוע את העץ הראשון שלהם פה במרכז".

מרכז שדה ציפורי. כאמל עליאן - עובד קק"ל,
מרכז שדה ציפורי/כאמל עליאן - עובד קק"ל
מרכז שדה לביא. בוני שיינמן - עובדת קק"ל,
מרכז שדה לביא/בוני שיינמן - עובדת קק"ל

מרכז שדה לביא

בלב יער לביא - יער אורנים וחורש טבעי - בין טבריה לעפולה, שוכן מרכז שדה חינוכי לביא. המרכז הוקם בשנת 1978 ונמצאים בשטחו שרידים של פונדק דרכים המוזכר בתלמוד - "פונדקא דלביא".

במקום פועל מרכז שדה ויער חינוכי ובו מתקני נופש ותיאטרון. המרכז מציע לשוהים ולמבקרים אפשרויות לינה מגוונות, וכן מרכז למידה חדיש בנושאים של איכות הסביבה, ייעור, מים ומזהמי קרקע. כמו כן, מתקיימות במרכז השדה והיער פעילויות חינוכיות כמו סיורים, ניווטים, ימי מנהיגות, נטיעות, תוכניות חינוכיות והפעלות בדגש על ערכי לאום, טבע, סביבה ומורשת. במקום גם מרכז למידה טכנולוגי ייחודי בנושאי - ייעור, מים ואיכות סביבה כולל עמדות מחשוב ואמצעי הדרכה טכנולוגיים חווייתיים.
מרכז שדה שוני

מרכז שדה ופארק ז'בוטינסקי שוני משלב בין היסטוריה, ציונות מעשית ומורשת לדור מנהיגי המחר. נופו המקסים של עמק הנדיב, התיאטרון הרומי והחאן הטורקי, הממצאים הארכיאולוגים העשירים, ארבעת המוזאוניים הייחודיים, סיפורי המושבות והאצל מכניסים הרבה משמעות למקום.

המרכז סמוך לאתרים ונחלי מים כמו גני הנדיב, חוטם הכרמל, חורבת עקב, עין צור ועיינות שוני, בית מרחץ והאחוזה מימי המרד ברומאים ,נחל וסכר תנינים הקדום ,אמות המים העתיקות לקיסריה ,טחנת ייצור קמח אבו נור ועוד.

במקום מתקיימות פעילויות שוטפות עי' בנות השירות כמו הדרכות טיולים, ניווטים ,בישולי שדה ותה צמחים ,עבודה תורמת , חוגי סיירות, חפירות ארכיאולוגיות, אירועים לקהל הרחב ועוד.

מרכז שדה ויער ציפורי

מרכז שדה ויער ציפורי ממוקם בגליל התחתון, בלב יער ציפורי, סמוך למושב ציפורי. המרכז הוקם בראשית שנות ה-50 של המאה ה-20 כמשתלה של קק"ל, שבה טופחו וגודלו עצים צעירים, שנשתלו מאוחר יותר ביערות ציפורי וקריית אתא.

בקרבת המרכז נמצאים מגוון מסלולי טיול, אתרי טבע ומורשת, בהם גן לאומי ציפורי ועיינות ציפורי, שמהם נובעים מימיו של נחל ציפורי. מדובר על אחד ממרכזי המורשת החשובים והמשמעותיים לעם היהודי. בעיר ציפורי חי בתקופת המשנה, רבי יהודה הנשיא ובה הוא ערך וחתם את המשנה.

כחלק ממדיניות קק"ל, המרכז שם לו ליעד לצמצם פסולת ולמיינה וזאת בעזרת שיתוף פעולה ולמידה של המתארחים. המרכז מציע גם ניווט יער ובניית מתקנים מסדנות. לרשות האורחים במרכז השדה אפשרויות לינה מגוונות של בקתות ואוהלים כמו גם מגרש ספורט ומדשאה גדולה, בית כנסת, חדר אוכל ממוזג עם כיתות לימוד סגורות ופתוחות, וכן שירות הדרכה לפעילות בתוך מרכז השדה וטיולים וסיורים מחוץ לו.

בשיתוף קק"ל
  • עוד באותו נושא:
  • קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully