מצאה מקלט בישראל: הציפור שסובלת מציד אזורי בעונות הנדידה

בשיתוף קק"ל

26.9.2023 / 12:11

חול המועד סוכות מהווה את שיאה של עונת הנדידה, ובין מאות מיליוני הציפורים שיעשו את דרכן מאירופה לאפריקה ניתן יהיה לצפות בעיט החורש שכל אוכלוסייתו העולמית המונה כ-100,000 פרטים

עיט חורש. יח"צ,
לאחר חודשים של שיקום ואימוני תעופה הצליחה נקבת העיט לעוף בחזרה אל הטבע בכוחות עצמה/יח"צ

זה קרה בחודש נובמבר 2022. במהלך נדידת הסתיו של הציפורים נורתה נקבת עיט חורש על ידי ציידים בשטח לבנון והצליחה בשארית כוחותיה לעשות את דרכה אל אגמון החולה כשהיא פצועה. הציפור הירויה נמצאה לבסוף על ידי חקלאי והובהלה למרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה, המופעל ע"י קק"ל בשיתוף מכללת תל חי, לצורך שיקום. לאחר חודשים של שיקום ואימוני תעופה הצליחה נקבת העיט לעוף בחזרה אל הטבע בכוחות עצמה. המקרה זכה אמנם לפרסום אך מסתבר שהוא ממש לא יוצא דופן שכן בכל עונת סתיו מגיעים אל מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה עופות דורסים, ביניהם גם עיטי חורש, כשבגופם כדוריות ירי.

ובאמת, עיט החורש נחשב לאחד העופות הניצודים ביותר במהלך עונות הנדידה. רבים מהם ניצודים בשטחי סוריה, לבנון ואף ירדן, וכאשר אחד מהדורסים הללו מצליח לשרוד ולהגיע לישראל מנסות הרשויות להצילו ולשקמו. נוכח בולטותו הרבה בנדידת הציפורים ההמונית של תקופת הסתיו, נמצא עיט החורש במרכזה של הפעילות החווייתית של הצפרתון השנתי של קק"ל אשר יתקיים במהלך חול המועד סוכות הקרוב. אירועי המשפחות של הצפרתון, השישי במספר, יתקיימו לאורך ארבעה ימים בין התאריכים 2-5 באוקטובר בשלוש נקודות לאורכה של המדינה בו זמנית, בכל יום בין השעות 09:00-15:00: פארק אגם ירוחם, פארק אקולוגי הוד השרון ואגמון החולה.

עיט חורש. יח"צ,
אחד העופות הניצודים ביותר במהלך עונות הנדידה. עיט החורש/יח"צ

בכל נקודה, יחכה למשפחות צוות של צפרים אשר יזניק אותם להרפתקה בעקבות מסע הנדידה של עיט החורש. כל משפחה, תקבל חוברת סיפור ומשימות, על מסע ההרפתקאות של "קלנגה" - עיט החורש. הסיפור יוביל את המשפחה לטיול קצר, במהלכו גם יקראו ויספרו את הסיפור לילדים וגם יתנסו במשימות חווייתיות המובילות לפתרון כתב חידה. השנה יזכו המשתתפים אשר יסיימו את מסע ההרפתקאות, ויפתרו את כתב החידה, להיכנס להגרלה ראשונה מסוגה על כרטיס משפחתי לחופשה חלומית עם חברת "עולם אחר" באפריקה, בה יוכלו להמשיך את הנדידה הגדולה עד לאפריקה, ולצפות בעיט החורש ביחד עם מגוון עצום של ציפורים נוספות, החורפות באפריקה.

"חול המועד סוכות הקרוב מהווה את שיא תקופת נדידת הציפורים בשמי הארץ וזוהי הזדמנות פז לצפות במגוון עופות גדולים, כמו עיט החורש העוברים אותנו בדרכם לאפריקה החמה", מציין ירון צ'רקה הצפר הראשי בקק"ל. "עונת הנדידה של עיטי החורף אורכת כשבועיים ובמהלכה הם חוצים יותר מ-6000 ק"מ בנדידה דרומה. עיטי החורש עוברים בישראל בסתיו - בחודשים ספטמבר ואוקטובר".

כמה עיטי חורף יעברו בשמי ישראל במהלך הנדידה?

"במהלך עונת הנדידה תחלוף מעל ישראל כל אוכלוסיית עיטי החורש העולמית המונה כ-100 אלף פרטים. עיטי החורש מגיעים אלינו מאזורי הקינון באזור רוסיה ומזרח גרמניה, בדרכם למזרח אפריקה החמימה. עיטי החורש הם דורסים גדולים הניזונים מיונקים קטנים, ציפורים, זוחלים ופגרי חיות, מוטת כנפיהם מגיעה לאורך של כ-160 סנטימטר והם נחשבים לציידים זריזים".

לדבריו, "עונת הנדידה הקסומה מעניקה לציבור לוח זמנים קצר לצפות במאות מיליוני ציפורים ממאות מינים שונים, העושות דרכן אל עבר אפריקה. מי שירים את עיניו לשמיים יוכל לראות ביניהן את עיט החורש, ומעבר לכך ניתן יהיה לצפות בו ביערות בהם הוא מוצא מקום מנוחה ולינה, ביניהם יער בן שמן ויער ביריה".

ומסתבר שלא רק לוח הזמנים הקצר להופעתו של עיט החורש בישראל מהווה אתגר עבור הצפרים, אלא גם זיהויו הוודאי של העוף הדורס, זאת על רקע דמיונו הרב לסוג אחר של עיט בשם עיט הצפרדעים. "בעבר לא ידעו להבחין בין עיט החורש ועיט הצפרדעים ומכיוון שבכל חורף מבלים בישראל לא מעט עיטי צפרדעים - היה נהוג לחשוב שמדובר בעיטי חורש", מגלה צ'רקה. "זאת הסיבה שבעבר היה שמו של עיט החורש - עיט חורף. זיהוי עופות דורסים בתעופה הוא נושא מרתק שהניסיון משחק בו תפקיד משמעותי וכולם מוזמנים לצפרתון כדי להתנסות בזיהוי עופות דורסים. גם מי שמגיע בלי שום ידע וניסיון ייהנה מאוד מהחוויה העוצמתית של הנדידה".

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully