מטיילים בעקבות הלוחמים: המצפים ואתרי הזיכרון של קק"ל ברחבי הארץ

בשיתוף קק"ל

24.4.2023 / 15:55

ממצפה אורון שאול ועד מצפור אסף סיבוני: קק"ל מזמינה את הציבור הרחב למצפי הזיכרון הפזורים ביערות ובפארקים, כדי להיחשף לסיפורי הגבורה של הלוחמים שנפלו במלחמות ישראל

מצפה. ארכיון הצילומים קק"ל,
"המעט שאנו יכולים לעשות בחזרה למען הלוחמים זה לקרוא על שמם שבילים ומסלולים"/ארכיון הצילומים קק"ל

לקראת יום הזיכרון, מזמינה קרן קימת לישראל את הציבור הרחב אל מצפי הזיכרון שנמצאים ביערות ובפארקים הפזורים ברחבי הארץ, כדי להיחשף לסיפורי הגבורה המרגשים של הנופלים ולהתייחד עמם.

מצפה אורון שאול

מיקום: בקצה הדרומי של דרך נוף יער שוויץ.

מצפה אורון שאול נמצא ליד הכניסה לדרך נוף יער שוויץ, בנקודה הצופה על הנוף המרהיב של עמק הירדן, הכנרת, הגולן והחרמון. מכאן גם רואים היטב את המדרון הזקוף של יער שוויץ הצונח בתלילות אל הכנרת. סמ"ר אורון שאול (2014-1993), תושב פוריה, לוחם בגדוד 13 של גולני, נהרג בקרב המר שהתחולל בשג'אעיה שבעזה בעת מבצע צוק איתן. ב-20 ביולי 2014 נכנסו כוחות צה"ל לשכונה כדי להרוס תשתיות לחימה של ארגון חמאס ובכללן משגרי רקטות ומנהרות. עם הכוח נכנסו שני נגמ"שים מהדגם המיושן M-113 (זלדה), שרמת מיגונו נמוכה. אחד הנגמ"שים נתקע וספג פגיעה של טיל. שישה מהלוחמים שהיו בו נהרגו, ואורון שאול הוכרז נעדר. ב-25 ביולי 2014 קבע צה"ל שאורון הוא חלל שמקום קבורתו לא נודע. המצפור לזכרו צופה על הנופים שאהב כל כך וראה מדי יום בילדותו.

מצפה אורון שאול. חניה זיסקינד,
מצפה אורון שאול/חניה זיסקינד

מצפה בניה

מיקום: הר נפתלי, גליל עליון.

גרם מדרגות עולה לרחבת תצפית המעניקה מבט מרהיב מרומי הר נפתלי על עמק החולה, הגולן והחרמון. המצפה מנציח את זכרו של רס"ן בניה ריין, מפקד פלוגת שריון, שנהרג במלחמת לבנון השנייה יחד עם חבריו לטנק. המצפה נמצא בגובה 740 מטר מעל פני הים, צמוד לגדר המערכת, בדיוק בנקודה שממנה יצא בניה לפעולת החילוץ האחרונה שלו. מדרגות אבן מובילות אל מרפסת התצפית ומסביבה נשתלו צמחי נוי. במצפור מוצב לוח תצפית המכוון אל נקודות חשובות במרחב. בעמדה הקולית שבמקום מספרת אמו של בניה את סיפורו המרגש.

מצפור אסף סיבוני (ז"ל)

מיקום: ליד קיבוץ ניר עם, מישור החוף הדרומי.

אסף סיבוני, לוחם בחטיבת הנח"ל, נהרג באסון המסוקים. ב-4 בפברואר 1997 התנגשו שני מסוקי יסעור בדרכם למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון שבדרום לבנון. 73 חיילי צה"ל נהרגו באסון, שהיה לאבל לאומי. המצפור המרגש, ממערב למאגר ניר עם, הוקם לזכרו של אסף, בן הקיבוץ. במרכז המצפור תלויים 20 חלילי רוח, המשמיעים צלילים כשהרוח נושבת ומנגינתם מתפשטת בראש הגבעה. כל חליל מייצג שנה אחת משנות חייו של אסף סיבוני. במעקה שמול המאגר משובצים בלוחות קרמיקה ציורים של עופות שמבלים במאגר. המצפור מעניק את אחת התצפיות המעולות ביותר על רצועת עזה, ובמיוחד על ג'בליה, שנמצאת ממש ממול, ועל העיר עזה שממערב לה.

מצפה עמרי טל

מיקום: דרום רמת הגולן

סרן עמרי טל ז"ל נפל בעת מילוי תפקידו במבצע צוק איתן בשנת 2014, ולזכרו הוקם מצפה בסמוך לכביש 98, הצופה אל הכנרת, בסמוך לכפר חרוב. עמרי טל לקח חלק בפעילות מבצעית לגילוי מנהרת הטרור לקיבוץ כיסופים במסגרת צוק איתן, בזמן שפגעה פצצת פצמ"ר בנגמ"ש שלידו עמד והוא נהרג במקום. עמרי אהב מאוד לטייל בארץ והמקום נבחר למצפה משום שימים ספורים לפני שנהרג ביקר במקום וצילם ממנו זריחה נהדרת. הגיגיו ושיריו של עמרי ודברים שאמר לפקודיו, חקוקים על חמש אבנים גדולות לאורך השביל המוביל למצפה. עצים צעירים שניטעו במקום ייצרו בעתיד הצללה טבעית לטובת המטיילים שיבחרו להישאר ללינת לילה.

מצפור עמרי טל. יח"צ,
מצפור עמרי טל/יח"צ

"לנצח זכור נא את שמותינו, אנו מצווים לזכור ולהוקיר את אלו שחירפו נפשם ומסרו את חייהם למען המולדת", אמרה יו"ר קק"ל יפעת עובדיה לוסקי. "אדמת ארץ ישראל לצערנו נקנתה בייסורים רבים ובלא מעט חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. הם קיפדו את חייהם במלחמתם על הגנת המולדת, העם והארץ והמעט שאנו יכולים לעשות בחזרה למענם זה לקרוא על שמם שבילים ומסלולים. בפרויקט המרגש הזה אנו מעבירים את מורשתם ומסירות נפשם לדורות הבאים באמצעות הליכה בשבילי הארץ שנלחמו עליה ולמידה על חייהם ופועלם. אני גאה שקק"ל מובילה פעולות הנצחה וקוראת לציבור לבוא לבקר בשבילים החדשים ביום הזיכרון ובכל השנה".

לכל מצפורי קק"ל ברחבי הארץ>>

בשיתוף קק"ל
  • עוד באותו נושא:
  • קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully