10 טיפים לצילום ציפורים וטבע בטלפון הנייד

ארז ארליכמן, בשיתוף קק"ל

עודכן לאחרונה: 6.10.2022 / 15:42

קטגוריה חדשה לצילום בטלפון הנייד נפתחה לקראת תחרות הצילום הציפורים השנתית של קרן קימת לישראל, שמזמינה אתכם לקחת חלק בצילום ציפורים וצילומים הנוגעים במשבר האקלים והמגוון הביולוגי. שחר כהן, צלם טבע, מעניק לכם 10 טיפים לצילום מוצלח בטבע עם הטלפון והמצלמה

השנה תקיים קרן קימת לישראל את הצפרתון החמישי, בו ייערכו במהלך חול המועד סוכות, אירועי צפרות לכל המשפחה באגמון חפר ופארק ירוחם. בנוסף לאירועים, תתקיים תחרות הצילום השנתית, במהלכה יתחרו צלמות וצלמי ציפורים בקטגוריות של צילום מקצועי, חובבים, בני נוער וילדים.

להרשמה לתחרות>>

נץ מצוי. שחר כהן,
נץ מצוי/שחר כהן

לדברי ירון צ'רקה, הצפר הראשי בקק"ל, בעקבות התגובות הרבות שהגיעו ממשתתפים ומשתתפות בתחרויות הקודמות, הוחלט השנה לפתוח קטגוריה חדשה לצילום בעזרת הטלפון הסלולרי, כדי לאפשר לתעד את השפעת האדם על הסביבה.

"בטלפון הנייד קשה מאוד לצלם תמונות איכותיות של ציפורים. יחד עם זאת, אנחנו רואים השפעה של משבר האקלים והמגוון הביולוגי גם על הציפורים, ולכן בחרנו להרחיב את נושא הצילומים בקטגוריה של צילום בטלפון הרבה מעבר לצילום ציפורים. התמונות בקטגוריה זו יוכלו לעסוק בכל מה שקשור למשבר האקלים והמגוון הביולוגי, עם המון מקום ליצירתיות", אומר צ'רקה.

צופית בוהקת. שחר כהן,
צופית בוהקת/שחר כהן

לכל מי שרוצה לקחת חלק השנה בתחרות הצילום נושאת הפרסים, שחר כהן, צלם טבע ומנחה סדנאות צילום, מעניק לכם 10 טיפים שימושיים לצילום ציפורים וטבע.

"אני מאמין כי בעזרת עשרה כללים, כל מי שרוצה לשפר את איכות הצילום ולא משנה אם יש ברשותו מצלמה מקצועית יקרה או טלפון סלולרי מכל סוג, יוכל לעשות צעד קדימה בעולם הצילום", אומר כהן. "למידה ותרגול הם המפתח כדי להוציא בסופו של דבר תמונה שתספר סיפור מעניין".

דוכיפת מעוף. שחר כהן,
דוכיפת מעוף/שחר כהן

1. עדשה נקייה

"ניקיון הוא דבר בסיסי בצילום, גם אם הוא נראה שטותי לרגע, אך הוא עושה פלאות. בדומה ללכלוך על עדשת המשקפיים, ניתן להסיר לכלוכים ואבק בעזרת מטלית, או גם בעזרת בגד, אך לא עם נייר שיוף או זכוכית", מסביר כהן. "ברגע שהעדשה תהיה נקייה, ייעלמו איתן תופעות של טשטוש, חוסר חדות, קונטרסט וצבעוניות אנמית".

כהן מציין כי במהלך סדנאות הצילום שלו, הוא פוגש צלמים וצלמות המצוידים בטלפונים יקרים ומשוכללים שלא מצליחים לצלם את התמונות המרהיבות בגלל עדשת מצלמה לא נקייה.

שלך עם דג. שחר כהן,
שלך עם דג/שחר כהן

2. ייצוב המצלמה

"אם תזוזו במהלך הצילום, התמונה תצא לכם מטושטשת והדבר בא לידי ביטוי בעיקר בתנאי תאורה קשים, החל מצילום בלילה או בחדר בו אין מספיק אור. כל תנועה קטנה של המצלמה, בין אם היא בטלפון או במצלמה מקצועית, תיצור טשטוש", מסביר כהן.

"אני ממליץ להחזיק את הטלפון הסלולרי בשתי ידיים ובעזרת האצבע, לחצו על הכפתור של הווליום שישמש לצילום, במקום להקליק על אייקון הצילום במכשיר עצמו", הוא מציין. "כך גם תחזיקו את המכשיר באופן יציב ותוכלו להתמקד ביצירת קומפוזיציה".

להרשמה לתחרות>>

עזרים לייצוב הצילום בטלפון. שחר כהן,
עזרים לייצוב הצילום בטלפון/שחר כהן

ניתן גם לחבר אוזניות בעלות מנגנון לשליטה על הווליום, החל מאוזניות חוטיות וגם באוזניות בלוטות'.

כהן ממליץ לרכוש תופסן המתאם בין הטלפון לחצובה, בו ניתן גם להתקין מקום לתאורה ומאפשר אחיזה בשתי הידיים במכשיר ולשוטט עימו. ניתן להניח אותו בצורה יציבה גם על חצובה שולחנית קטנה.

3. זווית צילום

"צילום הוא שפה ואחד הכלים ביצירת שפה הוא בעזרת זוויות הצילום. צילום של ילדה מלמעלה למטה, ייצור תמונה של ילדה קטנה ומסכנה, אך אם נוריד את המצלמה מתחת לגובה של המצולמת, אנחנו ניצור העצמה של המצולמת", מסביר כהן.

צילום בזווית גבוהה לעומת צילום בזווית צילום נמוכה. שחר כהן,
צילום בזווית גבוהה לעומת צילום בזווית צילום נמוכה/שחר כהן

"במיוחד אם אנחנו רוצים לצלם ציפור או אדם, הסוד הוא לצלם מתחת לגובה העיניים של המצולם, כדי ליצור לו נוכחות ולהחמיא לו".

היתרון של הטלפון הסלולרי הוא שניתן לצלם גם מגובה של סנטימטר מהקרקע וליצור פרספקטיבה מוגזמת שנותנת העצמה.

כהן שמתעד בשנים האחרונות ניצים מצויים, מדגיש כי "ההבדל בין צילום טוב לפחות טוב, הוא לפעמים 20-30 ס"מ בזווית הצילום של הצלם. כדי לתעד את הניצים, נשכבתי במשך שעות על הקרקע, בבוץ, הגב נתפס וכאב, אבל כל זאת כדי שגובה העדשה יהיה בגובה של הנץ ויעצים אותו", הוא מפרט.

נץ מצוי. שחר כהן,
נץ מצוי/שחר כהן

כהן ממליץ להיעזר בטלפון הסלולרי במיוחד בצילום קרוב של אובייקטים. "צילום מאקרו, כדוגמת צילום שפירית או חרק אחר, מעניק יתרון גדול לטלפון על פני מצלמות יקרות המחייבות עדשות שעולות אלפי שקלים", הוא מסביר. "בכל טלפון אפשר להתקרב למרחק של מספר סנטימטרים למצולם והוא אידיאלי לצילומי מאקרו ופרחים".

שפירית. שחר כהן,
שפירית/שחר כהן
ורדית סיני. שחר כהן,
ורדית סיני/שחר כהן

4. בחירת עדשה מתאימה לצילום
סביר להניח כי ברירת המחדל במצלמת הטלפון הסלולרי שלכם היא צילום בעדשה רחבה, כדי לאפשר לכם ללכוד פרטים רבים יותר ככל שאפשר, במיוחד בצילום סלפי ונוף.

קורא במדבר. שחר כהן,
קורא במדבר/שחר כהן

"העדשות הרחבות מקטינות את האובייקט. אם רוצים ליצור פורטרט, הקירבה ממרחק של מספר סנטימטרים תיצור לעיתים אי נעימות למצולם או שתבריח את החיה. לכן זה המקום להשתמש דווקא בעדשה צרת זווית", אומר כהן. בטלפון הסלולרי ניתן לבצע תנועת "זום אין" על המסך, אך בדגמים החדשים, ישנם טלפונים המצוידים במבחר עדשות, שיאפשרו לכם לצלם בזווית רחבה ובזווית צרה יותר.

כהן ממליץ למי שרוצה לצלם צילום פורטרט של בעל חיים ואובייקט בטבע, להגדיר במצלמת הטלפון את מצב פורטרט כדי לסייע בטשטוש הרקע מסביב לאובייקט המצולם.

5. להבין את האור

האור הוא אחד המרכיבים החשובים בצילום. "לא משנה באיזו מצלמה אתם מצלמים, אם לא תדעו להסתכל על האור והתאורה, גם אם תהיו במקומות הכי יפים בארץ או תצלמו סיטואציות מרגשות בטבע, תישארו בסוף עם צילומים פחות טובים ממה שיכולתם להשיג", מציין כהן.

תאורה אחורית לעומת תאורה ישירה. שחר כהן,
תאורה אחורית לעומת תאורה ישירה/שחר כהן

איך תדעו היכן צריך להיות האור בתמונה שלכם? "הנטייה של רובנו היא שהאור יהיה בגב של המצלם כדי שהוא יאיר את המצולם, אך תאורה ישירה על ציפור, עץ או אדם, עלולה ליצור לו צלליות לא מחמיאות. בעזרת תאורה אחורית, נוכל ליצור רגע דרמטי ומיוחד, אך היא לא אידיאלית כי לא נראה פרטים של המצולם", הוא מפרט וממליץ לנסות בנוסף, גם תאורה רכה כשהמצולם נמצא בצל.

תאורה צידית לעומת תאורה רכה בצל. שחר כהן,
תאורה צידית לעומת תאורה רכה בצל/שחר כהן

"במיוחד בתאורה רכה בצל, יש אור רך ומחמיא למצולם או לאובייקט. אם האובייקט יזוז לעבר הצל, התאורה עליו תהיה רכה והאור הרך ידגיש פחות את הפגמים בפנים של המצולם".

אך בעוד שצילום אדם קל יותר למיקום מחדש, איך עושים זאת כשהאובייקט שלך הוא ציפור שמגיעה לשתות מים או לחפש אוכל? "המטרה שלנו בסופו דבר היא להגיע לתאורה רכה, כך שהמצולם שלכם יקבל את התאורה המחמיאה ביותר", הוא מסביר. "כשנסעתי לצלם יעל נובי במצוקי מצפה רמון בזריחה, אומנם לא ראו פרטים של היעל, אך התאורה יצרה משהו גרפי ומעניין בעזרת התאורה הרווייה של הזריחה. חצי שעה לאחר מכן, התאורה השתנתה ולא יכולתי להגיע לצילום הזה".

יעל נובי במצפה רמון. שחר כהן,
יעל נובי במצפה רמון/שחר כהן

כהן מציין כי במקרה של צילום ניצים במים, הוא התעקש שלא לצלם כשהאור היה בגב שלו, אלא מאחורי המצולמים, הניצים. "כך קיבלתי את הניצים במים עם שקיפות יפה של הנוצות וטיפות המים שיצרו צילום חלומי. אור אחורי יעניק לכם הזדמנות לצילום דרמטי ומיוחד".

שני ניצים מצויים. שחר כהן,
שני ניצים מצויים/שחר כהן

לדברי כהן, תאורה אחורית היא מצוינת לצילום פרחים ולצילום מאקרו של פרחים וחרקים או אפילו בני אדם בטבע, כדי ליצור סיטואציות דרמטיות מעניינות.

תאורה אחורית על פרחים. שחר כהן,
תאורה אחורית על פרחים/שחר כהן

בצילום ציפורים או בעלי חיים, השעות המומלצות לצילום טבע הוא מזמן הזריחה עד שעה וחצי אחרי הזריחה, או כשעה וחצי לפני השקיעה. מלבד התאורה והאור, אלה השעות בהן בעלי החיים פעילים יותר, ויוצאים לשתות ולאכול, ולתפוס טרף. בזמן הצהריים החיות לרוב במסתור וגם האור בחוץ קשה ואינו מחמיא לצילום.

6. חיתוך תמונה

גם אם אתם מצלמים פנים של בעל חיים, כהן ממליץ בצילומי פורטרט לצלם את הדמות שמולכם ולא "לחתוך" לה איברים מהגוף. כדאי לצלם בשלמות, ולאחר מכן, בעריכת הצילום, ניתן יהיה לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי להדגיש את הרגע.

אדום חזה. שחר כהן,
אדום חזה/שחר כהן
צילום פורטרט וצילום גוף מלא. שחר כהן,
צילום פורטרט וצילום גוף מלא/שחר כהן

7. מסגור ורקע בצילום

"הרקע לא פחות חשוב מנושא הצילום שלכם", אומר כהן. "לפעמים כשיוצאים לטבע רואים חיה מעניינת או במקרה של צילום השפעת האדם על הסביבה, נתקלתם באובייקט שממחיש את הנושא, אך התלהבתם ממנו ולא התייחסתם לרקע הלא יפה שבו הוא נמצא".

דמות ממורכזת לעומת חתך הזהב. שחר כהן,
דמות ממורכזת לעומת חתך הזהב/שחר כהן

כהן ממליץ לשנות את המיקום שלכם כדי לחפש את הרקע המתאים ביותר לצילום ולדאוג גם למסגור של התמונה, ואין כאן כוונה למסגרת שרוכשים בחנות, אלא לרקע של התמונה עצמה.

"הכלל אומר שאסור שיהיה לבן בפינות של התמונה, בצד הימני למעלה, בצד השמאלי למעלה, מאחר והצבע הלבן מושך את תשומת הלב של העין", הוא אומר.

צילום במסגור חלקי לעומת צילום במסגור מלא. שחר כהן,
צילום במסגור חלקי לעומת צילום במסגור מלא/שחר כהן

"בצילום אני רוצה שיהיה לי ענן או ענף שיסגור לי את הפריים בצורה טובה. אפשר למסגר באופן חלקי, כמו בצילום דרך ענפים בקידמת הפריים, בו הצמדתי את העדשה, כשחצי מכוסה בענפים, דבר שיצר טישטוש בצד שמאל של הפריים. בתמונות אחרות סגרתי את הפריים עם עץ זית, שיצר לי מסגרת והוביל את העין של הצופה למרכז ההר, או השתמשתי בעננים מעניינים שסגרו לי את התמונה בצורה יפה".

עץ זית. שחר כהן,
עץ זית/שחר כהן
עננים בזמן סופה. שחר כהן,
עננים בזמן סופה/שחר כהן

8. חשיפה

הגדרות ברירת המחדל במצלמה בטלפונים הסלולריים לרוב מוגדרות על מצב אוטומטי, אך כהן מדגיש כי כדי שאתם, ולא המכשיר, תשלטו בצילום שלכם, אפשר להתערב במידת החשיפה שמד האור מעניק לנו, כדי להחשיך את התמונה או להכניס לה יותר אור.

"חשיפה טובה ואידיאלית היא היכולת לקבל כמות אור נכונה, בה נראה את מירב הגוונים משחור ועד לבן", מציין כהן. "אחרת בתמונה כהה בה צילמתי ילדה, הפרטים הולכים לאיבוד באזורים הכהים. בתמונה בה חשיפת יתר עם ילדה בצד שמאל, התמונה בהירה ומאבדים פרטים בלבנים".

חשיפת חסר לעומת חשיפת יתר. שחר כהן,
חשיפת חסר לעומת חשיפת יתר/שחר כהן

איך אפשר לשלוט בחשיפה בטלפון הסלולרי? כהן ממליץ להשאיר את האצבע שלכם לחוצה על המסך, עד שיופיע סימן של שמש. "בעזרת גרירת האצבע לכיוון הפלוס, תתקבל תמונה בהירה ולכיוון המינוס, תתקבל תמונה כהה", הוא מפרט. "כך תוכלו לראות את התוצאה שתתקבל. כיוון הגרירה של הפלוס והמינוס משתנה בהתאם לסוג המכשיר שלכם, אנדרואיד ואייפון".

איך אפשר לשלוט על החשיפה בזמן הצילום? כהן אומר כי ברגע שהאצבע שלכם תיגע במסך באזור מסוים, המצלמה תמדוד באופן אוטומטי את האור באותו אזור.

"מומלץ להשאיר את האצבע שלכם לחוצה על המסך, עד שיופיע סימן של שמש". שחר כהן,
"מומלץ להשאיר את האצבע שלכם לחוצה על המסך, עד שיופיע סימן של שמש"/שחר כהן

"בתמונת נוף שצילמתי, שמתי את האצבע לכיוון העצים, המקומות הכהים, הם קיבלו חשיפה טובה והשמיים נהיו בהירים. באותה סיטואציה, הצבעתי לשמיים ובתמונה הבאה העצים כהים ולא רואים פרטים, השמיים קיבלו דרמטיות וצבע שקיעה מעניין", הוא מדגיש. "גם כשהולכים לצלם שקיעה בים, מספיק שמכוונים למקום הלא נכון, מקבלים תמונה בהירה ואנמית ולא מבינים שהייתה שם שקיעה יפה".

כהן ממליץ לדגום בעזרת האצבע על המסך במצלמה את מדידת האור במקומות היותר חשובים בתמונה.

עגורים אפורים. שחר כהן,
עגורים אפורים/שחר כהן

9. תחום חשיפה רחב (HDR)

יצאתם לצלם במסגרת התחרות במקום בו הנוף והטבע ימחישו את השפעת האדם על הסביבה? במצבים קיצוניים בהם השמיים יהיו בהירים והקרקע כהה, העין שלנו תבחין במנעד הגוונים בצורה יפה בין האזורים הבהירים והכהים, אך איך ניתן לתרגם את המראה גם במצלמה מבלי לאבד פרטים חיוניים בשמיים או בקרקע?

חשיפת צילום ב-HDR. שחר כהן,
חשיפת צילום ב-HDR/שחר כהן

"תחום החשיפה הרחב (HDR) הוא אחד היתרונות הגדולים של הטלפונים על פני המצלמות וברגע שנוודא כי הדבר נמצא פעיל בטלפון הסלולרי שלנו, נגלה עולם מרהיב", מדגיש כהן. "ישנם טלפונים בהם הפונקציה מופעלת באופן אוטומטי, אך כדאי לבדוק בהגדרות שהיא אכן פעילה ולא כבויה".

חשיפת צילום ב-HDR. שחר כהן,
חשיפת צילום ב-HDR/שחר כהן

10. תוכנת עריכה

גם לאחר שצילמתם את התמונה שלכם לקראת התחרות, כדאי להשקיע זמן נוסף בעיבוד של התמונה, במיוחד בחיתוך נכון, הכהייה והבהרה של הצילום, תוך שמירה על אותנטיות הצילום. מומלץ להוריד למכשיר הסלולרי תוכנת עיבוד תמונות - SNAPSEED מבית גוגל.

כדאי להרשם לתחרות הצילום עוד היום. תחרות הצילום מתקיימת במשך 48 שעות בחול-המועד סוכות, בתאריכים 12-13 באוקטובר.

שחר כהן, צלם טבע ומנחה סדנאות צילום

לחידון הציפורים הגדול>>

להרשמה לתחרות>>

ארז ארליכמן, בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully