חדרי בריחה ומשחקי ניווט: דור העתיד נלחם במשבר האקלים בדרך קצת אחרת

בשיתוף קק"ל

21.8.2022 / 14:00

ההשפעה שיש לנו, בני האדם, על הסביבה ועל איכות החיים - ברורה וידועה, ובעידן הנוכחי מוזכרת לרוב בהקשרים שליליים. הרצון לשמור על הקיים ולהיטיב עם העתיד מחייב אותנו לשים דגש על טיפוח מודעות סביבתית, ולהשקיע בחינוך סביבתי של דור העתיד

קרן קימת לישראל, הפועלת למען המאבק במשבר האקלים במגוון דרכים, פועלת גם במישור החינוכי ומנחילה לדור הבא את חשיבות הנושא. קק"ל מפעילה חמישה מרכזי שדה ויער ברחבי הארץ, שמזמינים את המבקרים לפעילויות חינוכיות על ידי צוות מדריכים מקצועי ומנוסה. מרכזי השדה והיער מציעים למבקרים סיורים, תוכניות חינוכיות והפעלות מגוונות וחווייתיות, המדגישות ערכי לאום, סביבה ומורשת בסגנון מיוחד ומהנה.

בין החוגים וההפקות של קק"ל ישנם חוגי צפרות, משחקי בריחה, משחקי ניווט ו-ODT, ניידות חינוכיות להפעלות בשטח, ואף יום ניקיון ארצי שמתקיים פעמיים בשנה, ובמסגרתו יוצאים תלמידים לנקות את השטחים הפתוחים.

ניידת חינוכית מזרע לשתיל. מיכאל חורי, ארכיון הצילומים קק"ל
ניידת חינוכית מזרע לשתיל/ארכיון הצילומים קק"ל, מיכאל חורי

מגיעים לילדים ולנוער בדרכים מגוונות

קק"ל מעבירה תכנים חינוכיים וסביבתיים לילדים ולבני נוער בתוך מסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות במגוון שיתופי פעולה עם מוסדות החינוך, תנועות הנוער, ארגוני הילדים והנוער, המתנ"סים והמכינות הקדם צבאיות ועם חניכים בתוכניות שונות של שנת שירות.

לצד אלו, אתר האינטרנט של קק"ל למחנכים, ילדים ונוער - "חלון ירוק לצעירים" - שופע מידע, סרטונים ופעילויות עדכניות ואטרקטיביות מותאמות גיל, הפתוחות להשתתפות לכל אחד ובכל מקום, באמצעות המחשב או הטלפון החכם. באתר יש מאגר הפעלות למורים ולמדריכים, הכולל מערכי פעילות והצעות כיצד להעביר פעילות בנושאים של ציונות, קיימות ואיכות הסביבה.

חינוך לקיימות ואהבת הארץ

על הקשר של קק"ל ב-120 שנות קיומה לחינוך, מסבירה מירב כורה חזן, מנהלת המחלקה הפדגוגית בחטיבה לחינוך ולקהילה: "מיום הקמתה עוסקת קק"ל בחינוך וקירוב לבבות. פעולות ההסברה והחינוך שעשתה מראשית דרכה - שיתוף כל העם בתרומה לרכישת קרקעות ולגאולתן והפצת הרעיון הציוני - מתכתבות עם הרעיון שאנחנו מקדמים היום: 'כל אחד משנה'. הרעיון בא לידי ביטוי בייחוד בהיבט הסביבתי, והמשמעות היא שכל אחד יכול להשפיע, כי הבחירות האישיות והמעשים שלנו יוצרים השפעה על הכלל.

"הרעיון הזה, שלהרבה יחידים קטנים יש ביחד כוח גדול, גם הוא רעיון שממשיך מתוך המהות של קק"ל. כאשר נער מרגיש שהיער הזה שבו הוא עומד עכשיו הוא גם שלו - היער הופך חשוב לו, וכתוצאה מכך חשוב לו יותר לשמור עליו ולא לאפשר לפגוע בו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ניידת חינוכית מדענים ירוקים. מיכאל חורי, ארכיון הצילומים קק"ל
ניידת חינוכית מדענים ירוקים/ארכיון הצילומים קק"ל, מיכאל חורי

המאבק במשבר האקלים

"קק"ל שמה לה למטרה לחבר את קהל המתחנכים להיסטוריה ולמורשת, ליער ולסביבה בדרכים חווייתיות, מעשירות ומהנות", מוסיף אהרון בר, מנהל אגף פדגוגיה והדרכה בקק"ל. "באופן זה אנו אמונים על כתיבה, פיתוח והפקה של תכנים חינוכיים, בהתבססות על שילוב העקרונות: למידה, חוויה והפעלה".

ואכן, חלק נרחב מופנה כיום לפעילויות חינוכיות העוסקות בשינויים הסביבתיים ההולכים ומתעצמים כתוצאה משינויי האקלים. באתר החינוך של קק"ל מוקדשת יחידה שלמה לפעילויות בנושא משבר האקלים. כאן אפשר למצוא מגוון רחב של הפעלות, פעילויות, משחקים, סרטונים ודפי שיח, בעברית ובתרגום לערבית, המציגים את הקשר בין ההתנהגות האנושית לבעיית התחממות כדור הארץ, וממחישים באופן חווייתי את השפעתו של משבר האקלים עלינו, את המשמעויות שלו ואת הדרכים שלנו להשפיע על צמצומו.

שר שלום ג'רבי, מנהל חטיבת החינוך והקהילה בקק"ל: "עם המבט קדימה, קק"ל שמה לה למטרה לקרב ילדים ובני נוער לערכים של שמירה על הסביבה בדרך מעשית וחיובית. באמצעות פעילויות חווייתיות, מתוודעים הילדים ובני הנוער למגוון רחב של נושאים ערכיים, מכירים את סביבתם, את ההיסטוריה ואת המורשת שלהם, ומבינים את הצורך לפעול למען עתידם, לנקוט יוזמה ולהיות מעורבים ומשפיעים".

לאתר החינוך של קרן קימת לישראל

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully