אתרי קק"ל ברחבי ישראל: יותר יערות, יותר חניונים, הכי הרבה בילויים משפחתיים

בשיתוף קק"ל

עודכן לאחרונה: 11.8.2022 / 13:07

בארץ פרוסים מאות אתרים של קק"ל, שבהם חניונים, פינות ישיבה, מסלולי טיולים, סינגלים ונקודות בילוי. לפניכם המלצות לכמה מהנקודות היפות באזורים השונים, האטרקציות שמחכות לכם בכל אחת מהן ושני כללי אצבע שיבטיחו לכם בילוי מוצלח ביערות קק"ל

פארק ארה"ב נס הרים. אריאל בן זאב,
פארק ארה"ב נס הרים/אריאל בן זאב

כל טיול טוב בישראל מתחיל באחד מאתרי קרן קימת לישראל. קק"ל העמידה לרשות הציבור מאות נקודות של חניונים, פינות ישיבה ובילוי ברחבי הארץ לנוחות המטיילים, אבל כדי ליהנות מהחוויה נדרשים שני כללי אצבע: נקי - ובטיחותי.

קרן קימת לישראל העמידה פחים בכל אתריה. אם הם מלאים יש לאסוף ולקחת כדי לשמור על הניקיון, יש להביא שקיות אשפה גדולות מהבית ולאסוף את האשפה בשקיות אטומות וסגורות. בתום הבילוי, מומלץ לקחת איתכם את האשפה כדי למנוע מחיות בר לפזר אותה ביער. אם המצב איננו מתאפשר, יש להניח את האשפה רק במקומות המוסדרים. אם אין מקום בפחים המוצבים בחניונים, נא לקשור חזק את השקיות ולהניח ליד הפח. נא לא לתלות את שקיות הזבל על העצים.

מחשש לשריפות יער, אין להבעיר אש ביער - אלא במקום המוסדר לכך. בחלק מחניוני קק"ל מוצבים מנגלים (מצלים), ובחלק מהחניונים מוצבים משטחים שעליהם אתם מוזמנים להציב את המנגל שלכם. במקום תמצאו חביות לאיסוף הפחמים, שאליהן יש לזרוק את הפחמים בסיום השימוש.

אז קבלו כמה המלצות למקומות בילוי של קרן קימת לישראל לקיץ הקרוב.

יער בן שמן. גדעון שרון,
יער בן שמן/גדעון שרון

חרבת תנשמת

דמיינו לעצמכם מקום של מפלט ושלווה בלב הארץ, עם יער רענן ומוצל שבו חניונים, עצי בוסתן ונופי טראסות. בחורף יש בו פריחה מרהיבה של כלניות ורקפות המכסה את גבעות הטרשים היפהפיות. אתם יכולים להפסיק לדמיין, ולצאת לדרך כדי להגשים את הפנטזיה. בפארק שהם, הסמוך ליישוב הנושא את שמו, ישנו שטח של כ-20 דונם שבו כל זה קורה, הודות לשיתוף פעולה בין קק"ל, המועצה המקומית ותושבי שהם, שפועלים יחדיו לטיפוחו של היער הייחודי כמרכז טיילות ובילוי בחיק הטבע.

האתר הארכיאולוגי חרבת תנשמת התגלה בשנת 1986 והוכרז כאתר עתיקות. קק"ל סייעה בשיקומו כחלק מפעילותה למען שימור אתרי מורשת בישראל. באתר נחשפה כנסייה ביזנטית ששירתה ככל הנראה את תושבי היישוב הסמוך, ולידה התגלו שלושה קברים חצובים בסלע ובריכת מים חצובה בעלת גרם מדרגות. באתר הוצב דגם של פסיפס מפת מדבא, אחת המפות המוקדמות ביותר של ארץ ישראל, שבה מוזכר מקום בשם בית מלגזיס, המזוהה כחרבת תנשמת.

חרבת תנשמת הונגש לאנשים עם מוגבלויות. פרויקט ההנגשה כלל הסדרת חניה מונגשת, סלילת שביל מונגש מבטון ובו שפה טבעית, בניית קירות ישיבה מאבן מקומית בגובה 60-40 ס"מ להדגשת הכניסות, לישיבה והסברים, הנחת ריצוף אבן מנוסרת להדגשת הכניסות ושטח מפת מידבא, נטיעת עצים בוגרים להצללה, הצבת שילוט מותאם לכתב ברייל והתקנת מערכת שמע לבעלי מגבלת ראייה.

פארק עצמאות ארה"ב

בשנת 1976, במלאות 200 שנה לעצמאות ארה"ב, החלה קרן קימת לישראל בפיתוח פארק שיציין את הקשר ההדוק בין שתי המדינות. הפארק הוא מרחב פתוח של טבע ויערות, המשתרע על פני כ-30,000 דונם בחלק הדרומי-מערבי של הרי ירושלים. הוא מתבסס על חלקת יער שניטעה ליד בר גיורא בימי המנדט הבריטי, ובעיקר על היערות שניטעו באזור בשנות ה-50 בידי עולים שהתיישבו במושבי האזור ובבית שמש הסמוכה.

קק"ל הכשירה בפארק חניוני פיקניק, מתקני נופש פעיל ומצפורים, המשקיפים על נופי הרי ירושלים והשפלה. שבילי טיול רבים מובילים את המטיילים אל מצפורים, מעיינות, חורשים טבעיים ואתרי מורשת.

היער שמסביב לבר גיורא: מושב בר גיורא יושב על שרידיו של מחנה עלאר, ששימש מקום נופש לקצינים בריטים. יש להניח שבזכות אתר הנופש הזה נטעו הבריטים מסביב את אחד מיערות אורן ירושלים הראשונים בארץ. היער נפגע בחלקו בשלגים של שנות ה-90. קק"ל מניחה לעצי היער הוותיקים להתאושש ומשקמת את החורש הטבעי, הכולל מגוון של מיני עצי בר ובהם אלון מצוי, קטלב מצוי ואלה ארצישראלית.
יער אילנות: בלב השרון נמצא יער מיוחד במינו, שאין שני לו בישראל. 750 מיני עצים צומחים זה בצד זה, ומייצגים מבחר עצום של מקומות ברחבי העולם. סיור ביער הוא חוויה לאוהבי טבע והזדמנות לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים, חלקם בעלי מראה אקזוטי מרתק. קק"ל מפעילה באילנות מרכז מבקרים המוקדש כולו לעצים, משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום, ומציע למבקרים בו חוויה מיוחדת במינה.
יער בן שמן: דרכי הנוף משולטות לנוחות המטיילים ומובילות למגוון של נופים ואתרים. לאורך דרכי הנוף משובצים חניונים רבים וברובם יש שולחנות נגישים. בחניון הקהילות שביער יש מים לשתייה. ליער כניסות אחדות מכביש 443, כניסה מכביש הגישה למושב גמזו וכניסה ממרכז ליגד שבמודיעין. החניונים המרכזיים ביער: חניון הקהילות, חניון מצפה מודיעין, חניון רנה נחום, חניון הגן המוסיקלי, חניון קואופרטיב דן וקברות המכבים.

יער_ביריה חניון עין זיתים. כאמל עליאן,
יער_ביריה חניון עין זיתים/כאמל עליאן
חורבת תנשמת ביער שוהם. כאמל עליאן עובד,
חורבת תנשמת ביער שוהם/כאמל עליאן עובד

בית כנסת מעון, יער בארי

יער בארי משתרע על פני כ-11 אלף דונם בנגב המערבי, בחבל הבשור מדרום לצומת סעד. הנוף מורכב משדות ירוקים וממרחבים פתוחים ובתרונות, שנוצרו בשל כמות משקעים דלה שגורמת להיעדר צמחייה ולסחף באדמת הלס הרכה. קק"ל הכשירה באזור מסלול נסיעה לכל סוגי הרכב. במסגרת הטיול אפשר לבקר גם באתרי הקרבות מ-1948 בקיבוץ בארי, שהוקם בין לילה במבצע 11 הנקודות בנגב, ויש בו גם תצפית מרהיבה.

פארק הירדן

פארק הירדן משתרע על פני כ-1,000 דונם, בפינה הצפון-מזרחית של הכנרת, בצד האפיק המזרחי של הירדן - והוא מכוסה בסבך צפוף של צמחייה, היוצרת "יער" של גדות נחלים. בסבך הצמחייה נחבאים עופות רבים ובמים שוחים צבים ודגים.

הפארק משלב מגוון אתרים ומתקני נופש, שבהם מסלולי סיור מסומנים, אתר טחנות קמח עתיקות ובו אמות מים ובריכות, האתר הארכיאולוגי של בית צידה, שיט בקיאקים ובאבובים, מדשאות, שולחנות פיקניק, פינות חמד לאורך פלגי הירדן, ברזיות מים, מתקני שעשועים לילדים, מזנונים ושירותים ציבוריים.

חניון עין זיתים יער ביריה

יער מירון-ביריה מורכב משלושה גושי יערות.

יער מירון: משתרע בין צומת מירון וערוצו העילי של נחל עמוד, ליד קדיתא. הנטיעות הראשונות ביער החלו כבר בתקופת המנדט הבריטי. זהו יער נטע אדם מעורב בחורש טבעי, המציע באביב פריחה עשירה.
היער שסביב חניון עין זיתים: משתרע ממזרח ליער מירון. זהו יער מחטני ותיק, השוכן בין ערוץ נחל עמוד לכביש 68.
יער ביריה: הגוש המזרחי והעיקרי של היער שוכן בין כביש 68 ועמק החולה. פסגות ההרים מתנשאות לרום של יותר מ-900 מ' מעל פני הים. רובו המכריע של היער מורכב מעצי אורן ירושלים, אך קק"ל גיוונה גם במיני עצים אחרים ובהם אורן ברוטיה, אורן קנרי, ברוש מצוי וברוש אריזוני. על עצי היער הנטועים נמנים גם ארז אטלנטי ואלת הבוטנה (פיסטוק).

קק"ל הכשירה ביער מצפורים, דרכי נוף ושבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים וגיוונה את היער בנטיעות אורן ברוטיה, עצים רחבי עלים ועצי בוסתן. במרחבי היער פזורים חניונים לבילוי בחיק הטבע ובצד האתרים המרכזיים הוצבו שלטי הסבר המעשירים את חוויית הביקור ביער. דרכי הנוף ורבים מהחניונים נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות בתנועה.

ביער מצוי "בשביל הבריאות" - שביל הצדיקים המחודש. מדובר בשביל אספלט ייחודי באורך כ-3.5 ק"מ בחיק הטבע, המותאם להליכה בטיחותית ובריאותית. השביל סומן בצבעי קק"ל, ירוק, כחול וחום, תוך מתן אינדיקציה לצועדים על המרחק שעברו.

קק"ל הכשירה את שביל הצדיקים בשנת 2005 בסיוע ידידיה במקסיקו, כמענה בטיחותי לתושבי האזור ולחיילי הבסיסים הסמוכים, על ידי מניעת הליכה על הכביש הסמוך. עם הקמת השביל החלו לצעוד בו מבוגרים, בני נוער, חיילים ועוד. הפיכתו לאתר פופולרי הביאה לפיתוח הנוסף שנעשה בשנת 2019 מתוך מגמה לעודד הליכה "בשביל הבריאות".

אנדרטת החץ השחור. שוקי בן אהרון,
אנדרטת החץ השחור/שוקי בן אהרון

אתר חץ שחור

אנדרטה מרשימה הצופה על אזור ג'בליה ועזה, ומחזירה אותנו אל מורשת הקרב של הצנחנים ואל ימי פעולות התגמול עד מבצע קדש בשנות ה-50. באנדרטה מוצבים עמודי אבן הנושאים תיאורים של פעולות הצנחנים ותרשימי קרבות, ומונצחים בו שמות חללי החטיבה שנפלו באותם מבצעים.

ליד האנדרטה נמצאים בית שביתת הנשק, שבו נפגשו מעת לעת נציגי ישראל ומצרים לליבון נושאים שעמדו על הפרק. צמוד לאנדרטה נמצא חניון על שם אהרל'ה צוקרמן, שהיה חבר קיבוץ גבים. בחניון יש שולחנות פיקניק, מים, עמדת מנגל ושירותים קבועים. החניון מונגש לאנשים עם מוגבלויות.

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully