מצפון עד דרום: המלצות למסלולים רטובים שמתאימים לכל המשפחה

בשיתוף קק"ל

1.6.2022 / 12:03

משביל המעיינות, דרך הסטף ועד לנחל חרוד ופארק הירדן: לכבוד שבועות, קרן קימת לישראל ריכזה עבורכם המלצות למסלולים רטובים ושווים במיוחד. עוד לא נכנסתם?

מה יותר כיף מאשר לטייל עם כל המשפחה בשבילים היפים של ישראל? לכבוד חג השבועות, הידוע גם בכינויו "חג המים", קק"ל ריכזה המלצות למסלולים רטובים לכל המשפחה, שמתאימים בצורה מושלמת לתחילת הקיץ.

פארק הירדן. בוני שיינמן,
פארק הירדן/בוני שיינמן

שביל המעיינות

אזור גיאוגרפי: הרי ירושלים.

על המקום: אחד השבילים האהובים והמוכרים בהרי ירושלים, הכולל נוף מרהיב והליכה ביער מוצל בין מעיינות קטנים. מלבד האנדרטה המפורסמת יד קנדי, אנדרטת קלידי הפסנתר לזכרו של הפסנתרן הדגול ארתור רובינשטיין, חניוני דרך, אתרי עתיקות ומסלולי רכיבה, ביער עמינדב, המשתרע על פני כ-7,000 דונם ממערב לירושלים, ניתן למצוא גם את שביל המעיינות, שביל שסימנה קק"ל בין המעיינות הנובעים במדרון הדרומי של הר עמינדב. השביל מתנהל במורד והוא מתאים למשפחות עם ילדים מגיל 10.

המסלול: שביל המעיינות עובר בין טרסות יפות - עדוּת לחקלאות הררית קדומה. לאחר כחצי קילומטר תגלו סדרה של מערות קטנות חצובות בסלע צהבהב ורך, שמתוכן יוצאות נקבות בנויות בחלקן. ליד המערה הראשונה שמקדמת את פנינו אף נמצאת אבן ובה חצובה מעין שוקת עגולה, ששימשה להשקיית עדרי צאן. מי המעיינות נאספו לשתי בריכות הבנויות משמאל לשביל. אחת הנקבות, שאורכה כ-15 מ', השתמרה היטב. היא יוצאת ממערה בדופן ההר, עוברת מתחת לשביל ויוצאת בצדו השני.

איך מגיעים? מרחבת החניה של חורבת סעדים צועדים כמה צעדים מזרחה וליד חלקה קטנה של עצי הארז יורדים בדרך העפר (סימון ירוק ). לאחר כ 100- מ' מגיעים לצומת. דרך העפר פונה ימינה וצבעה משתנה לכחול.

אתר סטף, בלב הרי ירושלים

אזור גיאוגרפי: הרי ירושלים.

על המקום: שביל הכפר יורד ממרומי הר איתן (מהחניה העליונה של סטף) לנחל שורק. בדרך הוא מעניק הזדמנות להתרשם משני המעיינות שבאתר ומהמדרגות החקלאיות ויורד לחניה התחתונה. המסלול מתאים לקבוצות וליחידים. אפשר ליצור מסלול מעגלי אם חוזרים מעין ביכורה בשביל השומרות (סימון אדום).

המסלול: אתר סטף כולל מספר מסלולים, לרבות עין סטף, שהיה המעיין המרכזי בכפר סטף. תושבי המקום בנו מבנה מעל לשכבה נושאת המים ויצרו מנהרה שאורכה כ-15 מטרים ולמרגלותיה בריכה גדולה. אפשר להיכנס אליה ממערת המעיין, הנמצאת במדרגה שמעל הבריכה, ולצאת בהליכה שפופה "עם המים" אל שפת הבריכה. יש להצטייד להרפתקה הזו בנעליים להליכה במים.

יער שוויץ ועין פוריה. אבי הירשפילד,
יער שוויץ ועין פוריה/אבי הירשפילד

נחל חרוד

אזור גיאוגרפי: גליל תחתון.

על המקום: הנחל מתחיל את דרכו מפסגות גבעת המורה וחוצה את עמק חרוד מזרחה. הנחל זורם לירדן וכולל בריכות דגים מרהיבות, מאגרי מים ושטחים חקלאיים גדולים. זרימת הנחל משתנה-בחלקו המערבי הזרימה הינה מתונה ובחלקו המזרחי הוא גולש למפלים, זרימתו מהירה ויפה לצפייה. ישנן טחנות קמח בקרבתו ששימשו לניצול המים בתקופת קדם.

המסלול: לאורך כל הנחל נסלל שביל להולכי רגל ולרוכבי אופניים שמקשר בין פינות חמד ואתרי מים המותאמים גם לאוכלוסיות המוגבלות בתנועה.

פארק עמק התכלת. סוכנות ג'יני,
פארק עמק התכלת/סוכנות ג'יני

פארק מעיין המושבה במטולה

אזור גיאוגרפי: גליל עליון.

על המקום: המעיין הפך לפנינה מקסימה בנקודה הצפונית ביותר של ישראל. פרויקט שחזור ושיקום שלפני שנים רבות היה מוקד לאספקת מים לתושבי האיזור. ממש כאן בתוך הסלעים נובע מעיין קטן, מי המעיין זורמים בתעלות מסודרות הישר אל בריכה ששוקמה. סביב אזור המעיין יש אמפיתאטרון ורחבת דשא גדולה מכאן יש נוף עוצר נשימה לכוון עמק החולה ועמק עיון.

המסלול: פארק מעיין המושבה נגיש כולו, מהחניה, דרך ירידה נגישה עד לאזור המעיין. חשוב לציין כי אין גישה נוחה למעיין אבל זה אפשרי אם מטפסים על האבנים הגדולות ששמו במקום. יש בו ספסלים ובעיקר המון צל באזור זרימת המים למי שמחפש מקום נחמד לפיקניק.

איך מגיעים? ניתן לרשום בוויז "פארק המעיין מטולה". נכנסים בשער המושבה ופונים ימינה אל רחוב הטיילת ואז לרחוב הרקפת. לאחר נסיעה של 60 מטר פנו שמאלה אל החניה העליונה ממנה יוצא המסלול הנגיש. ישנה כניסה נוספת מרחוב המעיין.

עין פוריה

אזור גיאוגרפי: גליל תחתון.

על המקום: עין פוריה הוא מעיין הנובע למרגלות פוריה עילית, במדרון המשקיף על הכנרת. כדאי לבקר בו בשעות אחר הצהריים, כאשר קרני השמש נופלות על האגם ועל הגולן. הדרך למעיין משולטת היטב וחופפת לתוואי שביל ישראל, ולחובבי השביל יש כאן הזדמנות לעבור בה בנסיעה.

המסלול: במקום נבנו שני גשרונים העוברים מעל אמות המים והותקנו שולחנות וספסלי פיקניק מבטון. האתר משקיף על הכנרת והותקנו בו שתי נקודות תצפית.

איך מגיעים? הכניסה לדרך המובילה למעיין נמצאת בכביש 7767, כ-900 מ' ממערב למצפה אורון שאול, שבכניסה לאכסניית הנוער פוריה וליער שווייץ. ניתן לנסוע שם ברכב פרטי, ויש לנסוע בדרך כ-1.9 ק"מ עד לחניית המעיין.

סטף עין ביכורה. אדווה ברעם,
סטף עין ביכורה/אדווה ברעם

פארק התכלת

אזור גיאוגרפי: גליל עליון.

על המקום: בירת הגליל העליון זכתה מחדש בפארק טבע עירוני יוצא דופן. לרשות המבקרים עומד שטח ירוק המשתרע על פני כ-580 דונם. מי שיבקר כאן יוכל להתוודע אל הנופים של הרי צפת מימים עברו: מעיינות קטנים מפכים בגיא, בוסתנים של עצי זית ורימון, עצים המייצגים את החורש הים תיכוני ונוף הרי הגליל. מול הפארק ניצב כחומה הר מירון - ההר הגבוה בגליל.

המסלול: אל תתפלאו אם תפגשו בין השבילים עדרי יעלים, יחמורים, צבאים ואף איילים נקודים. המקומות הלחים משמשים אתר רבייה חשוב לבעלי חיים מקבוצת הדו-חיים - סלמנדרה, צפרדע הנחלים, חפרית ואילנית. בפארק עמק התכלת יש שני מסלולים: המסלול הקצר - מסלול מעגלי לבריכות העליונות ולעין התכלת. קק"ל הכשירה חלק מהמסלול כשביל מעגלי מונגש ובצידו ספסלים, והמסלול התלול - מסלול תלול המיועד למיטיבי לכת בלבד ובו 160 מדרגות. עוד בפארק עין התכלת: מעיין הגדול של הפארק נמצא במעלה הנחל, בראש השביל.

איך מגיעים? לשער הפארק: נכנסים בכניסה הראשית לצפת ונוסעים לכיוון התחנה המרכזית. כ-500 מטר מצומת הכניסה הראשית פונים ימינה לרחבת החניה של הפארק. לחניון האיסוף: (מסלול מיטיבי לכת): נוסעים לבית העלמין הישן של צפת וממשיכים בדרך העפר המלווה את גדר בית העלמין צפונה, עד לחניון.

פארק הירדן

אזור גיאוגרפי: גליל תחתון.

על המקום: פארק הירדן מהווה מקום אידיאלי לבילוי משפחתי אשר כולל מסלולי רכיבה לאופניים, פעילויות קבוצתיות ומשפחתיות של אתגרים, טבע ומים. הפארק שוכן בבקעת בית צידה, בגדה המזרחית של הנהר, לא הרחק מהמקום שבוא הוא נשפך לכנרת. זהו פארק של טבע שמשלב אתרי עבר מרתקים ונוף מיוחד במינו. בקיץ צובע הרדוף הנחלים את גדות הנהר בפרחים ורודים ומשוכות פטל קדוש אשר מעניקות פרי טעים.

המסלול: הפארק כולל מסלולים קצרים ומסומנים עבור הולכי הרגל, אתריו העיקריים של המסלול כוללים: טחנות קמח, אמות מים וגדות הירדן אשר עטורות בצמחייה ססגונית. בנוסף בפארק ישנו חניון לילה מסודר ובו משטחי לינה , אוהל בדואי גדול, חניון קרוואנים, מקלחות חמות ושירותים.

איך מגיעים? פארק הירדן נמצא כשני קילומטרים מצפון לחופי הכנרת. הבאים מכיוון טבריה יסעו צפונה לאורך חופי הכנרת (כביש מס' 87), יחצו את הירדן בגשר אריק וימשיכו עוד כשלושה קילומטרים עד לצומת בית צידה. מכאן הם ימשיכו צפונה עוד כשני ק"מ ויפנו מערבה על פי הסימון (כביש מס' 888, בין סימני ק"מ 3-2). אפשר להגיע לצומת בית צידה גם בכביש הכנרת המזרחי כביש מס' 92. הבאים מצפון יכולים לחצות את הירדן בגשר בנות יעקב (כביש מס' 91) ולהמשיך דרומה בכביש היורד לפארק הירדן מצומת בית המכס (כביש מס' 888).

למסלולים נוספים (באתר קק"ל)

בשיתוף קק"ל
  • עוד באותו נושא:
  • טיולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully